< Tillbaka till Svavelvinter

Hymbergonds Gruvor

Svara på ämnet
  Författare    Inlägg
Henke
Stöveljunkare

Hymbergonds Gruvor

Tänkte höra om Berättaren själv eller någon annan har en mer omfattande beskrivning av Hymbergonds gruvor än smakprovet man får i Trakorien-boken (eller om någon kanske rollspelat ett scenario där?). Tänker på utformning av gruvorna, ungefärligt antal straffångar, antal trakoriska soldater och slavfösare, kommunikation med närmaste stad/by i händelse av ett sabotage (t.ex. en fyrbåk för signalera till Rakma via ett antal vakttorn längs stigen till gruvorna)

Letar lite inspiration till min spelgrupps räddningsaktion av en gruvfånge och har hittills tänkt mig lite av följande:

Gruvorna är egentligen en väldig gruvgång som längre in delas upp i större mängd mindre gruvor där man bryter järnmalm.

Gruvporten är förstärkt med ett mindre läger där ett femtiotal soldater, slavfösare, någon läkekunnig drogmakare samt gruvfogden bor.

Malmen i gruvan bryts med hjälp av cruta och fraktas på rälsade vagnar till ugnar och gjuts till tackor som fraktas till Rakma för vidare skeppning till andra handelshamnar.

I någon av gruvgångarna hålls ett hundratal fångar fängslade i burar där de lever dygnet runt, året om. Fångarna vaktas av ett tjugotal slavfösare.

Ideer?

Inlägg 07 mar 2010 19:43:11
  Svara med citat Användarens profil Skicka personligt meddelande
Berättaren
Fårodlare

Jag har skrivit en del om gruvdistriktet Hymbergond i bok två men landet har mer fått karaktär av bergslagen än av slavgruvor, dvs gruvnäringen var redan fast etablerad innan trakorierna kom dit. Det hindrar förstås inte ditt scenario eftersom trakorierna alldeles säkert har slavläger i trakten. Kanske har en del adelmän med särskilt rika gruvdistrikt anklagats för förräderi och fängslats av den enda anledningen att trakorierna ville ta över deras drift? Detta kunde ge sidokrydda till uppdraget du beskriver. Sedan har jag en scen med nattlig färd bland dolda gruvhål och liknande vilket också är spännande, särskilt när en en part jagar den andra.

Inlägg 07 mar 2010 22:31:03
Henke
Stöveljunkare

Berättaren skrev:
Jag har skrivit en del om gruvdistriktet Hymbergond i bok två men landet har mer fått karaktär av bergslagen än av slavgruvor, dvs gruvnäringen var redan fast etablerad innan trakorierna kom dit. Det hindrar förstås inte ditt scenario eftersom trakorierna alldeles säkert har slavläger i trakten. Kanske har en del adelmän med särskilt rika gruvdistrikt anklagats för förräderi och fängslats av den enda anledningen att trakorierna ville ta över deras drift? Detta kunde ge sidokrydda till uppdraget du beskriver. Sedan har jag en scen med nattlig färd bland dolda gruvhål och liknande vilket också är spännande, särskilt när en en part jagar den andra.

Vad det gäller slavgruvan så bygger jag idéen på O4Ö och Trakorien-boken där Cymba tjänade som gruvfogde i Hymbergond innan han fick ansvar för bestraffningarna i Milacke.

Anklagelserna mot de Trinsmyriska bergsbrukarna blir en intressant pusselbit som kommer passa perfekt ... tack för tipset!

Inlägg 08 mar 2010 06:40:40
Berättaren
Fårodlare

Henke skrev:

Vad det gäller slavgruvan så bygger jag idéen på O4Ö och Trakorien-boken där Cymba tjänade som gruvfogde i Hymbergond innan han fick ansvar för bestraffningarna i Milacke.

Anklagelserna mot de Trinsmyriska bergsbrukarna blir en intressant pusselbit som kommer passa perfekt ... tack för tipset!

Cymbas illdåd gäller fortfarande men trakten är som sagt inte enhetlig utan förtrycket gäller mest delar som mopsat sig. De som levererar och betalar skatt snällt får vara ifred.

Inlägg 08 mar 2010 08:03:29
Svara på ämnet Sida 1 av 1

< Tillbaka till Svavelvinter