|
|
Bengt Petter
Morbror Zanders kock
|
Intresse för en ny Gotlands-edition av Mutant?
Jag har MYCKET lösa planer på att lägga ett bud på Mutant-licensen. Det jag i så fall skulle vilja göra är att utgå från M:UA (historik och personer), men låta spelet kretsa helt kring Gotland och huvudstaden Visby (Pyri tycker jag redan är gjort, tgvå gånger dessutom). Jag har redan skrivit ett grundkoncept. Så vi kan se det här som en marknadsundersökning. Får jag 100 forumiter som skriver inlägg i denna tråd ska jag allvarligt överväga att lägga ett bud på licensen och släppa en nyedition om ett par år. Vad säger ni? _________________ Gotland i Fenix - artikelserie till MUA. Del 1 - 16 sidor om Visby: http://www.speltidningen.se/nummer.asp?n=409
|
12 okt 2008 18:57:08
|
|
 |
|
Jurij 1138
Meka Extraordinaire
|
Vilka böcker skulle du då ge ut under treårsperioden? _________________ Innsmouth's Finest
Tala inte till en dåre, han föraktar dina kloka ord.
Ordspråksboken 23:9
|
12 okt 2008 18:59:18
|
|
 |
|
Bengt Petter
Morbror Zanders kock
|
| Jurij 1138 skrev: |
| Vilka böcker skulle du då ge ut under treårsperioden? |
Jag skulle nog börja med ny Regelbok och någon form av Spelarböcker. Och ett äventyr av något slag. Tydligare planer än så har jag inte för närvarande. Tanken är att man både ska igen sig Mutant-världen, men också känna att det är modernt spel. _________________ Gotland i Fenix - artikelserie till MUA. Del 1 - 16 sidor om Visby: http://www.speltidningen.se/nummer.asp?n=409
|
12 okt 2008 19:02:14
|
|
 |
|
Harold
Ärghane
|
Har tänkt liknande tankar. Det låter som en lysande idé, tycker jag. Det har ändå känts ett tag som att spelet behöver en remake, i synnerhet regelmässigt. Nu finns ju faktiskt ett lysande tillfälle!
Skulle behov finnas kan jag gärna tänka mig att hjälpa till med skrivande eller korrläsande (det är något som jag gör dagligen på jobbet, så några användbara kunskaper har jag förhoppningsvis). Eller speltest?
Bra idé att byta setting, även om jag aldrig varit så förtjust i just Gotland. Har liksom aldrig funnit det riktigt fantasieggande - kanske bara för att det heter samma sak som i nutid... Det kan säkert funka, men det gäller att gryningsvärldens Gotland blir något alldeles extra!
Sedan tror jag att det är viktigt att göra en ny utgåva bakåtkompatibel med Mutant-UA.
Senast ändrad av Harold den 12 okt 2008 19:58:46, ändrad totalt 3 gånger
|
12 okt 2008 19:39:25
|
|
 |
|
Josh
Upptinad människa
|
Tummen upp  _________________ Trust no one
|
12 okt 2008 19:51:02
|
|
 |
|
|
|
zapp
Barfandār
|
Re: Intresse för en ny Gotlands-edition av Mutant?
| Bengt Petter skrev: |
| Får jag 100 forumiter som skriver inlägg i denna tråd |
Oj, finns det över huvud taget så många aktiva forumiter? (Mellan tummen och pekfingret skulle jag tvivla på att ens Järnringens avsked genererat kommentarer från så många individer som hundra, även inräknat bloggkommentarerna).
Ett tips är att först ta reda på om licensen alls är till salu. (Jag gissar att du redan vet vad Järnringen betalade för den, eftersom utan den uppgiften går det ju inte att göra någon planering alls)
Tolka nu inte detta inlägg som att jag är emot idén som sådan...!
|
12 okt 2008 20:46:14
|
|
 |
|
|
|
Rutger Rex
Psipo-agent
|
Intressant att någon vill ta upp stafettpinnen och fortsätta utgivningen!
Personligen är jag inte intresserad av nya regler, vare sig en grundregelbok eller nya spelarböcker. Visserligen andas Järnringens regler 80-tal men med de modifikationer och husregler vi och många andra spelgrupper kör med funkar de bra.
Däremot skulle fler böcker som expanderar världen välkomnas – särskilt en Gotlandsmodul och naturligtvis ”Fornfynd och skattemarker” eller motsvarande zonbok. Ett stort plus vore om dessa hade samma känsla, kvalitet och humor som Järnringens tidigare alster. Jag skulle garanterat slanta upp om du kunde knyta skickliga frilansare till dina projekt (läs Dr Moreau, Mungon och Psipo). Om du håller regler för sig och världsböcker för sig köper jag de senare. Samma sak gäller för eventuella äventyr.
Å andra sidan har jag full förståelse för om du vill göra något nytt och eget med licensen men om det avviker för mycket från det tidigare materialet är jag tveksam till att stödja utgivningen. Det får inte kännas som att det blir ett helt nytt spel - det bör åtminstone vara bakåtkompatibelt. _________________ "Lösenordet är Rutger Rex"
|
12 okt 2008 21:00:47
|
|
 |
|
landhaj
Terrorrobot - Hämnare
|
Jag skulle definitivt köpa den första boken du släppte med den här idén i alla fall, och resten med, bara det är välgjort och har rätt känsla. Framför allt tror jag det är viktigt att du hittar bra illustratörer. De tidigare järnringengrejerna tycker jag är riktigt grymma i det avseendet.
Om man får önska något är det *kortare* grejer, både när det gäller regler och moduler.
/landhaj
|
12 okt 2008 21:30:16
|
|
 |
|
Watson
Murvel
|
Härligt att seriöst fundera på att ta upp stafettpinnen, BP!
Det jag hade velat se är en "krokbok" som skulle vara till bredden full av inspiration för egna äventyr och kampanjer.
...och givetvis skulle jag köpa eventuella kommande M:UA böcker! Behöver man säga det..?  _________________ "Elementärt, min käre Sherlock..."
Vår UA-kampanj: över 500 timmar Vilja, Rätt och Mannamod.
Spelleder 'Trail of Cthulhu'
|
12 okt 2008 21:30:59
|
|
 |
|
|
|
zapp
Barfandār
|
Jag tror det kan vara värt att säga att det är i grundregler ekonomin för en rollspelslinje ligger. En ny Mutantlicens som inte börjar med en regelbok tror jag har extremt svårt att bära sig.
Detta alldeles bortsett från att jag skulle bli högeligen förvånad om inte chansen sätta sitt personliga avtryck i vilka regler folk använder är en av B-Ps starkaste drivkrafter!
|
12 okt 2008 22:18:54
|
|
 |
|
|
|
|
|
Jarek
Skolast
|
Tror helt klart att du, precis som Zapp säger, måste ge ut en ny regelbok och att förlägga handlingen, spelexempel mm till Gotland kan då vara helt rätt väg att gå. Jag är dock med Rutger Rex att det måste finnas bakåtkompatibilitet.
Angående spelarböckerna är jag inte lika säker på vad du vill uppnå. Hade du tänkt dig dem ungefär som de nuvarande men i Gotländsk tappning?
Det står klart att många är intresserade av någon form av fornfyndsbok. Kanske flera böcker i stil med vad man kunnat tänka sig finna i ”Fornfynd & Skattemarker" och "Vid världens ände”. Jag skulle köpa dem.
Det kan nog vara svårt att dra vagnen själv så jag föreslår att du gaddar dig samman med några lagomt sjuka personer som är redo att offra nästan all sin fritid och att spotta ur sig ohemult mycket material på kort tid. Att det finns folk som är redo att frilansa har ju redan visat sig i tråden.
Lycka till och hoppas att det blir king  _________________ "We don´t take kindly to panda bears around here."
|
13 okt 2008 07:04:02
|
|
 |
|
chrystiof
Kryddsmugglare
|
100% på!
Som jag nämt tidigare. Jag hjälper gärna till med produktion av dylika projekt. Har ganska bra förutsättningar med trykerikontakter och egen reklambyrå.
|
13 okt 2008 07:30:49
|
|
 |
|
Caligula
Hadesagent

|
Mutant i ny regi?
Jag vill gärna se att Mutant fortsätter, men jag vill också understryka att jag tycker nuvarande form är bra och kan ganska enkelt putsas till.
Regelboken behöver skrivas om, men systemet behöver inte göras om. %-systemet i Mutant har en gammaldags charm som är tidlös. Däremot är regelboken otydlig och behöver förtydligas. Jag tänker t.ex. på beskrivningar av mutationer och andra förmågor. De är i princip obegripliga stundtals.
En annan sak jag efterlyser är en viss ändring av Mutants "karaktär". Jag ser helst att man lämnar Umeå-grabbarnas internhumor och raggar-skämt, och låter Mutant bli en dyster och lite mörkare värld. Stundtals är det lite väl mycket Kalle Anka...
Personligen tycker jag inte att Gotland kanske ska stå i centrum för ett nytt Mutant. Jag ser hellre att konflikten med Ulvriket och själva Ulvriket framtonas. Jag tycker att denna grymma militärdiktatur är bland det coolaste Mutant-världen har att erbjuda. Passande att den sista Mutant-produkten faktiskt handlar om just Ulvriket.
Mina förslag i punktform:
1) Skriv om reglerna, men gör inte om systemet!
2) Tydliggör reglerna så man begriper vad det står!
3) Inga mer pubertetsskämt eller intern humor. Mutant ska vara rått!
4) Framtona Ulvriket, men lägg Gotland på is!
Caligula _________________ I AM CALIGULA - SWEDEN'S MOST FAMOUS DM!!!
|
13 okt 2008 07:33:49
|
|
 |
|
Tobik
Ångbåtskapten

|
Jeg kjøper og støtter glatt den som velger å plukke opp, samt videreføre lisensen til dette fantastiske spillet. Ideen din om Gotland synes god, og kan brukes som utgangspunkt for å utforske andre deler av Mutant-verdenen seinere, eller kanskje til og med et tilbakeblikk på Pyri-samfunnet om inspirasjonen melder seg en gang.
Etter å ha sett innleggene dine med teori og spekulering rundt rollespill, indy or regler virker også dette svært spennende i mutant sammenheng.
Håper du velger å prøve deg (og skulle du trenge noen hjelp på denne siden av grensen en gang er det bare å spørre!)
Rune
|
13 okt 2008 07:34:28
|
|
 |
|
Psipo
Lugersk Legoråtta
|
Om det är vad du vill BP så tycker jag inte att du ska basera det på vad 100 forumiter säger idag. Gör det, eller gör det inte, men det är du som ska bestämma det, inte vi. Intresse lär finnas i framtiden, helt oavsett vad som sägs i den här tråden.
Rollspelshobbyn bygger på drömmar och entusiasm. På alla plan.
/Psipo - som funderar på en lös mutant add-on till Revolver (som jag snackade om i Jämmerdaltråden, Deadwood i framtiden) _________________ Har du sett Adelia, det kommer ett brunt moln från Musközonen!
- Onkel Zander, mästerkock och överlevnadskonstnär
Revolverspel - en blogg om (mina) spel
|
13 okt 2008 08:18:32
|
|
 |
|
Lex
Gåsredaktör
|
Det är inte bara en fråga om att vem som ska plocka upp licensen och fortsätta. Under de 14 år som spelet låg i stasis så fick Target/Paradox in en mängd förfrågningar (jag vet flera som har tagit kontakt med Target) om Pyrilicensen. Hur många erbjudanden kan de ha fått? 100+ st? Killarna från Järnringen lyckades med bedriften att lirka loss licensen och det är de ensamma om. _________________ Den Fjättrade Gåsen
Blogg
|
13 okt 2008 08:39:51
|
|
 |
|
Sultanen
Columna
|
Bra initiativ
Jag skulle absolut köpa böckerna. Utan Mutant kommer troligtvis min nördhobby dö ut.
Gotland är något som helt klart är intressant, men jag vill gärna se de två planerade moduler som inte dykt upp, dvs Fornfynd och skattemarker, samt Vid världens ände.
Reglerna behöver en uppfräschning, och en framtida regelbok borde innehålla de regler som finns i andra böcker (fordonsregler från P:DIK och havsregler från ÖOR, exempelvis).
En annan önskvärd bok är, som någon tidigare skrev, en bok med äventyr och äventyrsuppslag, och då uppslag som är på ungefär en helsida, inte de korta som finns idag. _________________ I come from a long line whose only fear is closing time!
|
13 okt 2008 12:15:06
|
|
 |
|
Nono
Skulsk fladderman
|
Kör i vind!
Det finns i dagens sorliga läge få saker som skulle glädja mig mer än om Mutanlicensen vandrar vidare och hålls vid liv av en eller flera entusiaster, snarare än blir uppköpt av något stort företag och antingen får sin själ utsugen - eller går i graven för att främja andra produkter.
Skulle köpet genomföras har du mitt fulla själsliga stöd! _________________ Innsmouth's finest
Vilja, Rätt och Mannamod
|
13 okt 2008 12:58:23
|
|
 |
|
Gast
Kunskapare

|
Självfallet får du min röst.
Jag delar dock Psipos inställning och Lex farhågor. _________________ One thing you will probably remember well is any time you forgive and forget.
-Franklin P. Jones
Länkregister
|
13 okt 2008 13:06:43
|
|
 |
|
kosta
Missanpassad skuling
|
| Psipo skrev: |
| /Psipo - som funderar på en lös mutant add-on till Revolver (som jag snackade om i Jämmerdaltråden, Deadwood i framtiden) |
Kanske inte hör hit men vad e det? _________________ Horisontens Ände -en webplats till Coriolis
Kolla in Irrfärder utan slut, min blogg om rollspel.
Projekt FoS Blogg
|
13 okt 2008 13:09:03
|
|
 |
|
Riff Raffius
Zonfarare

|
Ja, vad kan man säga. Nya mutantbok skulle jag självklart köpa. Och om det håller bra standard skulle jag köpa allt som ges ut. Jag instämmer i det Psipo säger, du behöver inte fiska stöd här på forumet. Hundratals mutantspelare skulle klart stödja en sådan utgivning som du beskriver. Om möjligheten, viljan och förmågan finns: Do it! _________________ Lärling vid det Historiografiska ämbetet i Göborg
|
13 okt 2008 13:48:13
|
|
 |
|
Caligula
Hadesagent

|
Fler intressenter...
Jag vet att även Tomas Arfert (Saga) är intresserad av Mutant-licensen. Så det finns flera intressanta personer nu i bakgrunden... _________________ I AM CALIGULA - SWEDEN'S MOST FAMOUS DM!!!
|
13 okt 2008 14:18:39
|
|
 |
|
Watson
Murvel
|
Re: Fler intressenter...
| Caligula skrev: |
| Jag vet att även Tomas Arfert (Saga) är intresserad av Mutant-licensen. |
Ohh no! [oroad]  _________________ "Elementärt, min käre Sherlock..."
Vår UA-kampanj: över 500 timmar Vilja, Rätt och Mannamod.
Spelleder 'Trail of Cthulhu'
|
13 okt 2008 14:23:30
|
|
 |
|
Jurij 1138
Meka Extraordinaire
|
En stilla fråga: Är det samma system som Mutant: Undergångens Arvtagare vi pratar om? Eller är det ett system som gör att man inte kan spela M:UAs moduler utan att behöva modifiera?
Om det är det förra så är det möjligt att jag skulle köpa. Det beror på kvalitet i tryck/layout/innehåll.
Om det är det senare så är mitt svar att jag absolut inte skulle köpa det. Jag gillar systemet i M:UA eftersom det är så snabbt och enkelt. I såna fall satsar jag hellre mina pengar på Star Wars Saga Edition. _________________ Innsmouth's Finest
Tala inte till en dåre, han föraktar dina kloka ord.
Ordspråksboken 23:9
|
13 okt 2008 14:33:18
|
|
 |
|
hullon
Magister
|
Jag skulle definitivt köpa det som ges ut så länge det utan allt för stora modifikationer är bakåtkompatibelt, dessutom håller jag med Caligula i att humorn måste tonas ner lite.
|
13 okt 2008 15:13:12
|
|
 |
|