< Tillbaka till Mutant - Äventyr

Vad är detta? (Spoilervarning!)

Gå till sida 1, 2  Nästa
Svara på ämnet
  Författare    Inlägg
Dinkydonk
Omprogrammerad Städrobot
Omprogrammerad Städrobot

Vad är detta? (Spoilervarning!)

Öhhh, vad är detta för något?

Inlägg 03 jan 2009 03:52:10
  Svara med citat Användarens profil Skicka personligt meddelande
Jocke
JFAB
JFAB

Ingen aning. Men spännande ser det ut Smile

Inlägg 03 jan 2009 10:53:57
Psipo
Lugersk Legoråtta

Nu minns jag inte vad användaren heter, men det är en av våra medforumiter som tydligen håller på med ett äventyr. Vad jag vill veta är var han har hittat de coola karaktärsporträtten!!!???

Revolverspel - en blogg om (mina) spel

Inlägg 03 jan 2009 11:25:36
  Svara med citat Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Mütant
Skolast

De ser ut att härstamma från något falloutrelaterat, om det är samme upphovsman eller någon annan är svårt att säga.

Inlägg 03 jan 2009 11:37:31
Habsburg
Bodybombstjärna
Bodybombstjärna

Re: Vad är detta???

Dinkydonk skrev:
Öhhh, vad är detta för något?

ser coolt ut Smile vill se mer :p

Inlägg 03 jan 2009 12:00:40
alfa-tommy
Kommendant

Hoppas vi får se mer av det här snart!

Inlägg 03 jan 2009 12:33:45
Oddball_E8
Skulsk fladderman

det är från samme man som gett oss mutant ljudmixer... fast namnet undgår mig (men det är väl bara att söka på mutant ljudmixer så dyker det upp)

EDIT: efter lite kollande har jag tagit reda på att det är Mentorian som gjort ljudmixern (och därmed även detta äventyrsskelett)

ser gärna det färdigt och utgivet dock... trots att jag inte spelar längre

Inlägg 03 jan 2009 13:36:11
Muterad Mungo
Kunskapare
Kunskapare

Grymt koola bilder han fått tag på. Någon som har en aning om källan?

Inlägg 03 jan 2009 14:02:38
Josh
Upptinad människa

Fy fan vad snygga bilder och coola vapen. Illustratören har verkligen fångat känslan rätt!

Inlägg 03 jan 2009 15:57:58
Oddball_E8
Skulsk fladderman

jag tror vi har en framtida "semiofficiella äventyr" konstruktör här...

hade varit superhärligt med .pdf äventyr som håller den kvalitén

Inlägg 03 jan 2009 17:28:10
Wullter
Kommendant

Fantastiskt! Dinkydonk: snokade du reda på material eller har Stefan tipsat om det? Wink

Inlägg 03 jan 2009 17:30:09
  Svara med citat Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Mentorian
Tunnelräv

Hur i helsike lyckades du hitta detta? Inte för att jag bryr mig dock... Har du "teleportat" hela min site för att hitta detta? Eller är du kanske till och med en medlem av vårt mutant team kanske?

----
Detta är bara lite grundmaterial till vår mutantgrupp för att göra ett litet konventsäventyr (Zonäventyr) till vårt egna lilla interna konvent som vi brukar ha lite då och då. Ett enkelt äventyr med element som fornfabriker, galna professorer, fornfarkoster, biobunkrar och andra mutantiska grundstenar. Ett äventyr där typ geigermätaren sprakar hela tiden Laughing och där även en hel del action element ingår...

Eftersom vårt interna konvent inte blev av, så lade jag äventyret på is. Jag får se om jag får tid och ork någon dag att göra det klart, men jag tvivlar själv starkt på det. Jag kan lika gärna dela med mig till alla här på forumet om ni vill, så kan ni kanske själv göra klart ert egna konventsäventyr...

Jag tar och kopierar in lite bilder och grundtanketext här nedan, så kan ni göra vad ni vill med det...

Lycka till...
/Mentorian

Inlägg 03 jan 2009 20:37:07
  Svara med citat Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Mentorian
Tunnelräv

--------------------------------------------------
-ÄVENTYRS TEAMEN - CHAR 1, CHAR 2, CHAR 3, CHAR 4
--------------------------------------------------

Man kan så klart göra som man själv vill, men jag hade tänkte mig 2st team som ska jobba tillsammans emot det gemensamma målet.

TEAM 1: Dvs de 4 karaktärerna som finns i äventyret är Team 1. Team 1 är ett tungt beväpnat militärt tränat elite team och kommer att ge en hel del hjälp i alla stridsscener... Men de har så klart sin egen agenda vilket kommer vissa sig i slutet av äventyret (se nedan).

TEAM 2: Äventyrarna är Team 2 som jag tänkte skulle vara djurmutanter, muterade människor och annat roligt drövel etc.

Och så klart expeditionsleadern: Roboten "HZX-900" (eller kanske komma på ett bättre namn).

-- HZX-900 --

---------------------------------
- Äventyrets grundide - FRAMSIDA
---------------------------------

Roboten "HZX-900" interna "strömreaktor" är på gränsen att havirera och han behöver en ny för att överleva. Dock hans gedigna letande på alla stora marknader landet runt har han inte lyckat hitta en nya "strömreaktor" som är kompatibel med hans kretsar. Därför letar han efter en kapabel äventyrargrupp som kan utföra ett mycket farligt jobb åt honom.

"HZX-900" vill att äventyrarna ska tillsammans med honom ge sig iväg till den "Galna professorns" tillhåll långt inne i zonen och där införskaffa en "karta" till en gammal fornfarkost som kan ge "HZX-900" en 100% säker position där det finns en ny "strömreaktor". Han vet att professor har en sådan "karta" i sina ägor men har vägrat att sälja den till "HZX-900" under ett flertal tillfälle. De måste dock vara redo för tung strid då professorn inte frivilligt kommer att lämna ifrån sig kartan. Professorn har även lyckat "tämja" en hel insektsarme som skyddar honom ifrån alla zonfaror i närheten av hans gigantiska fornfabrik.

-----------------------------------------
-FORNFABRIKEN - FF2, FF3, FF4, FF5
-----------------------------------------

Fornfabriken hade jag tänkt att bli lite av 'a´la Aliens' stuk. Där det kommer finns lite olika scener med "Game Over, Man!" känsla. Man kommer att krypa runt i lufttrummor och göra barrikaderingar etc. Efter de dödat den första stora insekten så kommer det eka ett kusligt vässade ljud genom hela fabriken och sen kommer första vågen av insektsattacker. Därefter finns det ingen återvändo då hela fabriksområdet utanför kommer att vimmla av insekter vilket gör det omöjligt att fly från området utan att bli totalt övermannad av 100-tals insekter. Enda möjligheten är att lyckas lokalisera "the queen" dvs den galna professorn som har lyckats extrahera ett slags feromon som man kan hälla på sig och då ignorerar alla insekterna en...

"HZX-900" kommer att spela en stor skillnad i denna delen av äventyret, då han kan vara en mycket bra källa till information, hologramkartor över fabriken de utforskat hittintills etc. "HZX-900" kan även flyga runt i fabriken ostört då insekterna inte reagerar på honom, han kan därför göra rekognoseringsupddrag och därmed kunna leda äventyrarna till nästa "säkra" ställe ett steg närmare "El professore". "HZX-900" har utrustning som filmkameror och "motion detectors" etc som han kan placera ut på strategiska ställen, som kommer att vara till stor hjälp för äventyrarna. Han kan även spela upp inspelningar av sina rekognoseringsuppdrag för att ytterligare öka stämningen (visa bilder) och även avslöja hemligheten bakom "feromon potionen" vilket han lyckas överse då "El professore" häller en daglig dos på sin trogna vän, nämligen sin labbassistent Orvar. "El professore" finns längst upp i fabriksbyggnaden där den episka slutstriden kommer äga rum...

Orvar - Labbassistenten

---------------
- FORNFARKOSTEN -
---------------

Fornfarkosten är så klart ett krashat flygplan där målet är att hitta den svarta lådan (eller den oranga lådan i det här fallet). På denna flightrecordern kan "HZX-900" hitta koordinaterna till en "startbana" där biobunkern finns mycket nära. Så klart kan man leta igen flygplanet (fyndtabell) efter olika fornfynd som man kanske kommer ha användning för i "Biobunkern" (tänka till här). "HZX-900" är även med här och hjälper till. Kanske ska det finns något läskigt som bor i flygplanet? eller någon annan kul event.

-------------
- BIOBUNKERN -
-------------

Vilken flygplats biobunkern finns vid kan ni själv välja, kanske är det Kastrup (köpenhamn), Sturup (Malmö), Arlanda (stockholm) eller någon annan fornflygplats. Ni kan nog själv hitta lite kartor på flyplatser att använda er av. "HZX-900" kommer att hacka sig in i bunkern eller så kan man använda ett ID-kort som går att hitta i flygplanet (på fyndtabellen). Därinne efter ett par roliga fynd kommer Team 1 att försöka förådda "HZX-900" och äventyrarna och försöka att ta alla fynd. Skriva ett litet tal som huvud NPC'n kan hålla här. Men då mitt i rånet öppnas en dörr och in kommer "The bunker terminator" Smile. Det ska då uppstå en 3 teams fight emellan "The terminator", Team 1 och äventyrarna + "HZX-900". List och finurlighet ska spela en större roll än ren "combat strength" hade jag tänk mig (tänka ut lite saker här). I denna fighten kan allt hända, då detta kommer vara slutet på konventsäventyret. Alla kan dö inkl. "HZX-900" eller så lyckas alla överleva och leva lyckliga i alla sina resterande dagar...

---

Inlägg 03 jan 2009 20:38:45
Mentorian
Tunnelräv

Ungefär så här långt har jag kommit... Lite väl enkelt och rakt på sak, men det går nog att göra lite mer djupare kött på äventyret om man tänker till lite mer. Team's 1 egentliga mål och "riktiga" uppdragsgivare kan vara lite mer genomtänkt och lägga ytterligare lite mer djup till storyn. Det är som sagt bara ett snabbt hopkok än så länge... Ingen större tanke har gått till storyns "twists and turns". När jag gör sånna här gjejor så är det alltid ett mer estetiskt projekt i början för min del...

Så ni gillade bilderna på de gamla fornvapnen på sida 10 & sida 11? (Där de tagit fornvapen och gjort om till vapen som även går att använda som närstridsvapen etc). Jag tycker att de är mycket coola själv så klicka på länkarna ovan så kan ni se dem i större versioner.

På grund att detta var tänkt som ett internt konventsäventyr har jag friskt norpat bilder lite här och där som passar in till äventyret. Det var inte tänkt att det skulle läcka ut till "allmänheten", då det är kanske lite väl känsligt att publisera ett komplett PDF äventyr med så många norpade bilder? eller? Om man nu vill "officiellt" publisera detta äventyr så får man nog göra om (rita om) alla bilderna vilket skulle vara ett otroligt tungt jobb, vilket jag varken har tid med eller talang till...

Jag har dragit ner på upplösningen på alla bilder, då orginal storlekarna är för stora att lägga ut tyckte jag (jag måste tänka lite på min bandbredd på min lilla mutantsida). Men bilderna är nog tillräckligt stora för att man ska kunna göra något vettigt av det och att de även går att printa ut i full A4 storlek om ni gör "riktig" mutant layout sidor...

Hoppas ni gillade mitt lilla ofärdiga mutant äventyr och att ni får användning av det. Jag har massor med liknade äventyr men inget jag orkar lägga ut för tillfället...

Ha kul! ses
/Mentorian

Inlägg 03 jan 2009 20:41:12
alfa-tommy
Kommendant

Alla tummar upp, fortsätt mer än gärna! Mycket inspirerande och professionellt! Smile

Inlägg 03 jan 2009 22:54:45
Oddball_E8
Skulsk fladderman

jag tvivlar faktiskt på att någon skulle känna sig kränkt och kräva att äventyret togs bort om du la upp det som en pdf med de "norpade" bilderna...

i så fall är det någon som är väldigt småsint och egoistisk...

Inlägg 04 jan 2009 00:29:00
Psipo
Lugersk Legoråtta

Oddball_E8 skrev:

Eller som tycker att äganderätt är viktigt, hur litet intrång det än handlar om. Var det inte Jurij som hade en liten karta som WotC ägde i ett scenario som JFAB publicerade på siten, och tvingades ta bort? Det var iaf ett av bidragen till ZZ-utmaningen.

Mentorian/Stefan,
Snygga bilder. Har du ritat karaktärerna själv? Jag tycker mig känna igen nr 1. Har du möjligtvis photoshopat?

Revolverspel - en blogg om (mina) spel

Inlägg 04 jan 2009 07:32:39
Mentorian
Tunnelräv

Tyvärr, så bra är jag inte på att rita karaktärer. Men någon har gjort ett mycket bra photoshop jobb på karaktärerna eller vad tycker ni Smile

-

Inlägg 04 jan 2009 09:12:31
Masterfrog
Thul

Psipo skrev:
Oddball_E8 skrev:

Eller som tycker att äganderätt är viktigt, hur litet intrång det än handlar om. Var det inte Jurij som hade en liten karta som WotC ägde i ett scenario som JFAB publicerade på siten, och tvingades ta bort? Det var iaf ett av bidragen till ZZ-utmaningen.

Mentorian/Stefan,
Snygga bilder. Har du ritat karaktärerna själv? Jag tycker mig känna igen nr 1. Har du möjligtvis photoshopat?

Isf gjorde de det bara för att de är snälla, skulle ja tro, då det uttryckligen står: "Järnringen förbehåller sig rätten att använda allt material som publiceras på detta forum. "
And when you change a vote, you may change the world.

Inlägg 04 jan 2009 09:14:17
alfa-tommy
Kommendant

Masterfrog skrev:
Isf gjorde de det bara för att de är snälla, skulle ja tro, då det uttryckligen står: "Järnringen förbehåller sig rätten att använda allt material som publiceras på detta forum. "

Fast om kartan i fråga var en -piratkopia- gäller det inte, då har inte den part som skulle avtalat om publiceringen godkänt denna, vilket skulle vara förbehållet WotC.

I annat fall skulle en dylik disclaimer rädda piratebay i ett naffs är jag rädd..

EDIT: On-topic Wink Så är juh Dafoe-bilden riktigt snyggt redigerad, jag önskar att jag kunde göra sådant, det vore så mycket enklare med karaktärsbilder då..

Inlägg 04 jan 2009 10:42:43
chrystiof
Kryddsmugglare

Skit snygga grejer! Dina spelare ska vara lyckliga att ha en sådan välförberedd ledare!!!

Inlägg 04 jan 2009 10:59:17
Wullter
Kommendant

Det vore nästan skamligt om inte äventyret gjordes klart! Som att slänga en guldklimp bara för att man inte orkade stoppa den i fickan... Wink Oavsett, vilka bilder! Hur får man fram sådana i Photoshop?! Filter? Hjälp!

Inlägg 04 jan 2009 14:28:09
Oddball_E8
Skulsk fladderman

jag tycker det borde göras färdigt och läggas upp...
och om någon sedan kommer och kräver att det ska tas ner pga. någon bild så får det väl göras då... men den som aldrig vågar vinner inget...

Inlägg 04 jan 2009 14:41:38
Mentorian
Tunnelräv

Det är enkelt att säga att det borde göras klart (håller helt med). En helt annan sak att verkligen göra det...

Alla är välkomna att hjälpa till att göra klart äventyret, men själv har jag mycket pressat med tid. Jag har tonvis med andra "riktiga" saker som är viktigare än rollspel tyvärr. Önskar att det inte vore så...

Om någon lyckas skriva ner en bra text, göra NPC stats, vapen stats, kartor etc, så lägger jag gärna in allt i fina "PDF mutant sidor" och publicerar det någonstans. Så får man se hur länge det får ligga där.

Ta en titt på "äventyrsskelettet" och fyll i de tomma ytorna Smile

Det är lite roligt, men jag är inte ens spelledare för mutant Smile. Jag har som sagt tonvis med liknande äventyr till olika rollspel med bilder och allt, men inget jag har tid eller ork att göra klart Confused.

Det går ju att spela äventyren jag gjort själv (vilket jag gjort), men att verkligen göra dem klara så vem som helst kan spela dem är en helt annan sak. Det tar som sagt enormt lång tid att göra ett bra äventyr med bilder, playaids etc, helst helt själv då...

Ibland "relaxar" jag med att göra lite mysiga äventyr, mjukvaror, playaids etc, men så långt sträcker det sig bara tyvärr...

---
Om ni gillade bilderna på karaktärerna, så har jag ett par liknande bilder i samma stil. Vet inte om de riktigt passar till Mutant, men ni får själv avgöra...

Den här är en lite rolig karaktärsbild. En bodybombare kanske?

Här är en bild jag retuscherat till av en mutantby som ni kanske kan använda någonstans...

Ni kan såklart klicka på bilderna för att se dem större...

Inlägg 04 jan 2009 18:35:41
Dinkydonk
Omprogrammerad Städrobot
Omprogrammerad Städrobot

Då tänkte jag skvallra lite till

Cool roleplaying pictures!

Moderator (Älge Skog): ändrade länken

Inlägg 04 jan 2009 23:28:12
Wullter
Kommendant

Mentomorian: nu måste du berätta kort om hur hur gör du dessa fantastiska bilder. Klonar, lägger filter på, ritar själv? Jag blir tokig!

Inlägg 05 jan 2009 00:58:51
Mentorian
Tunnelräv

Till Dinkydonky: Att du länkade till mitt hemliga mutant äventyr brydde jag mig inte så mycket om, men att länka till en av mina privata arbetsprovsidor tycker jag inte riktigt om...

Du har i alla fall tänkt till lite och länkat till en gammal sida, och inte till min riktiga sida med meny etc. Men, ta gärna och ta bort den länken.

Det känns lite väl privat samt att det inte riktigt passar in här på mutant forumet tycker jag...

Tack på förhand...

Inlägg 05 jan 2009 03:21:21
Mentorian
Tunnelräv

Till Wullter: Det är mycket svårt att förklara hur man gör när man retuscherar bilder i photoshop, men det går att lära sig med lite tålamod. Pulla runt med lite filter, "clone stamp" tool etc. (till att börja med)...

Jag kan göra ett lamt försök att lära dig ett "lätt" trick...

Med tanke på att alla vill ha lite coola karaktärsbilder, så kan man "enkelt" ta en bra bild på en person eller ett djur som ser cool ut och sen göra så det ser ut att den var ritad...

Jag tar Willem Dafoe bilden ovan som exempel, så att ni kan se vad jag menar...

Gör så här:
1. Image - mode - grayscale...
2. Filters - Sketch - photocopy... (Ändra settings så att det ser ok ut mellan det ljusa & mörka)
3. Filters - Brushstrokes - Accented egdes... (Ändra settings så att kanterna ser bättre ut)
4. Sudda bort bakgrunden med "Eraser tool"...
5. Filters - Sharpen - Unsharpen mask (Ändra så att bilden blir skarp)

Och då ser den ut så här... (snabbt gjort!)

Kanske inte den bästa bilden att göra detta med (blev inte så bra), men du kanske förstår idéen...

Ett bättre exempel är kanske roboten "HZX-900", längre upp. Jag tog en bild på en leksaksrobot och gjorde ungefär som jag beskrev ovan.

Originalet ser ut så här: ___________________ Och min bild så här:

Jag måste dock tillägga att de flesta bilder gör jag inget med, utan är "originalbilder" jag hittat lite här och där eller scannat in från böcker, tidningar, artbooks, rollspels böcker etc. Jag kanske klipper till bilderna lite, samt "brightness/contrast" dem lite i photoshop. Eller så får man ibland klippa ut bilderna ifrån original bakgrunden vilket inte alltid är det lättaste...

Jag ritar en hel del bilder själv med, som tex kartor etc.

--------

Eller så klipp & klistrar jag ihop lite blandade grejor.

--------

Vissa bilder retuscherar jag dock rätt mycket. Om vi ska ta bilden på mutant byn ovan som ett exempel, så var jag ute efter en regnig, mörk natt bild för att den skulle passa till stämningen i resten av äventyret jag använde den bilden till.

Originalet ser ut så här: ___________________ Och min bild så här:

--

Man kan klart och tydligt se att den är retuscherad när man ser originalet, men om man inte gör det så ser den bra ut.

Eller den här, där jag inte ville ha munkarna i bilden. Så jag plocka bort dem.

Orginalet ser ut så här: ___________________ Och min bild så här:

--

Hur man gör detta kan jag inte lära ut, det är lite för komplicerat att skriva ner här. Det kräver bara övning...

Lycka till med att göra lite karaktärsbilder nu Smile
/Mentorian

Inlägg 05 jan 2009 03:26:28
Wullter
Kommendant

Tackar hjärtligt för att du tagit dig tid! Jag vet att det att det är en färdighet som kräver övning, övning och övning för att ens bli okej... Åter igen, tack!

Inlägg 05 jan 2009 10:37:55
Riff Raffius
Zonfarare
Zonfarare

Woow! Verkligen bra Photoshopat, inspirerande. Måste försöka göra något liknande med minna spelares RP. Very Happy

Inlägg 05 jan 2009 11:30:20
Svara på ämnet Sida 1 av 2
Gå till sida 1, 2  Nästa

< Tillbaka till Mutant - Äventyr